הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה תחרות דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך ועשית הישר והטוב טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה אופן קבלת עדות חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה טוהר המידות צנעת הפרט כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה

תביעת דמי תיווך כשלא נחתם הסכם תיווך - בר"ע / ארץ חמדה גזית 73042

הרב יוסף כרמל ( ארץ חמדה גזית - ערעורים)
מתוך ההחלטה: המבקש טען שלוש טענות מחמתן יש לבטל את פסק הדין. 1. השוכר היה שליח של בעל הבית, והוא מינה אותו לשליח, על כן התחייב בשמו. 2. יש חיוב מדין נהנה, ואין לשנות הדין אף מכח דינא דמלכותא. 3. הדיון התקיים בפני דיין יחידי. לאחר שקראתי את הפרוטוקול, פסק הדין ובקשת הערעור, לדעתי אין מקום לקבל את הבקשה.

ב"ה, יב' בתמוז תשע"ג

20 ביוני 2013

תיק מס' 73042

החלטה בבקשה רשות ערעור

בעניין שבין

 

- התובע

לבין                   

 

 

- הנתבע

 

 

א. הבקשה

המבקש טען שלוש טענות מחמתן יש לבטל את פסק הדין.

1. השוכר היה שליח של בעל הבית, והוא מינה אותו לשליח, על כן התחייב בשמו.

2. יש חיוב מדין נהנה, ואין לשנות הדין אף מכח דינא דמלכותא. 

3. הדיון התקיים בפני דיין יחידי.

ב. דיון

לאחר שקראתי את הפרוטוקול, פסק הדין ובקשת הערעור, לדעתי אין מקום לקבל את הבקשה.

1. הטענה שהתובע היה שליח של הנתבע

בדיון התובע עצמו אמר כי השוכר בדירה הוא ששכר את שירותיו. הוא מעולם לא טען כי הנתבע בקש לשכור את שירותיו או שנוצרו באופן ישיר יחסים כל שהם ביניהם המחייבים את הנתבע לשלם לתובע. גם הנתבע טען שהוא כלל לא ידע על מעורבות התובע. על כן לא היה שוכר הדירה שליחו של הנתבע לשכור את התובע.

2. חיוב מדין נהנה

הנתבע טען שהוא שילם לשוכר על הסדרת המכירה, על כן, נראה שאין כאן מקום לדבר על הנאה של הנתבע משירותיו של התובע.

יתירה מזו, בית דין זה, נותן תוקף על פי ההלכה לדרישה של חוק המתווכים הדורש הסכם חתום לצורך תביעה בתיווך (למעט מצבים חריגים), כפי שהפנה בפסק הדין לפסקים קודמים. ויפה נימק הדיין את פסק דינו על פי החת"ס (שו"ת ח"ב חו"מ סימן מד), שיש תוקף לחוק שגם הפוסקים היו מתקנים כך למען הסדר הציבורי וההגינות במסחר. וכפי שכתב הרשב"א (ח"ב סימן שנו), שהמלכות מוסמכת "לעשות חוקים בארצו, כדי שלא יבואו העם לידי הכחשות וקטטות".

זהו בדיוק טעמו של חוק המתווכים. אציין שכך פסק גם הרב אוריאל לביא, אב"ד הרבני בצפת, בשו"ת עטרת דבורה (ח"ב סימן לח).

הכרעה זו תואמת את מדיניות ההלכתית של בית הדין אשר מפורסמת באתר האינטרנט של בית הדין מזה שנים, בדבר החלת דינא דמלכותא בדין תורה.

על כן, גם אם יש חולקים בדבר, אין כל הצדקה לביטול פסק הדין. זאת ועוד, לאור המדיניות המפורסמת ברבים של בית דין זה, הרי התובע שפנה לבית הדין קיבל את עצמו את מדיניות הדין.

3. דיון בפני דיין יחיד

האחרונים כתבו להצדיק את המנהג לדון יחיד בהסכמת הצדדים (ראו: חו"מ סי' ג ס"ק י; ערוך השלחן חו"מ סי' ג, ס"ו). ואכן על פי סדרי הדין בבית הדין ניתן לקיים דיון בדיין יחיד, בהסכמת הצדדים מראש, וכך נעשה גם במקרה זה. התובע אף לא טען דבר לאחר הדיון. העלאת טענה כזו לאחר שכבר ניתן פסק דין אינה סבירה ואינה מתקבלת.

ג. החלטה

אני דוחה את בקשת רשות הערעור, ופסק הדין עומד על מכונו.

ניתן ביום יב' בתמוז תשע"ג, 20 ביוני 2013

 

______________

הרב יוסף כרמל, אב"ד