הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

יד.א. זכות ההתאגדות

הרב אורי סדן
ההלכה מכירה בזכותם של עובדים להתאגד, לתאם עמדות, ולקבוע כללים לסדר יחסים ביניהם, והיא אף מעניקה לכללים אלו תוקף הלכתי. הואיל וההתאגדות עומדת בכללי ההלכה והחוק, מותר לאדם להצטרף, להקים ולעמוד בראש איגוד עובדים ואין כל הצדקה לפגוע באופן כזה או אחר בעובד המחליט לעשות זאת.

ההלכה מכירה בזכותם של עובדים להתאגד, לתאם עמדות, ולקבוע כללים לסדר יחסים ביניהם, והיא אף מעניקה לכללים אלו תוקף הלכתי[1]. כבר בתקופת המשנה והגמרא, אנו מוצאים התארגנויות שדאגו לפרנסה לעובדים חדשים[2], לביטוח מקצועי לחברי הארגון[3], ולחלוקת העבודה בין העובדים הנעשית במטרה למנוע תחרות ולשמור על גובה השכר[4].

עם התפתחותה של העבודה המאורגנת במאה השנים האחרונות שבה ההלכה והכירה בזכות ההתאגדות של העובדים לשם פעולה משותפת שמטרתה דאגה לרווחתם הכלכלית, ושמירה על ביטחונם התעסוקתי של העובדים. בהקשר זה ראויים לציטוט דברי הרב עוזיאל:

רבותינו ז"ל הכירו בתקנות ארגון בעלי אומניות או הסתדרות של פועלים ופקידים בהסתדרות כללית אחת או הסתדרויות פרופסיונאליות-מקצועיות. וכך הדין נותן שלא להשאיר את הפועל יחידי בודד ויחיד, עד שיצטרך להשכיר את עצמו בעד שכר פעוט להשביע רעבונו עם משפחתו בלחם צר ומים לחץ ובדירה אפלה ושפלה. וכדי להגן על עצמו נתן לו המשפט זכות חקית להתארגן, ולתקן תקנות מועילות לחברתו לחלוקת עבודה ישרה וצודקת בין חבריהם ולהשיג יחס מכובד ושכר הוגן לעבודתו, בכדי לפרנס את ביתו באותה רמת החיים של בני עירו... ועם זה גם ליצור לו קופת חסכון לימי זקנה או אינבלידיות (נכות)... כל הדברים האלה שאינם יכולים להתמלא אלא בארגון של אומנים או פועלים. ולכן נתנה תורת ישראל זכות מלאה וחקית לארגון זה[5].

ההתאגדות מקבלת את עוצמתה בין היתר מהסמכות שהקנו חברי ההתאגדות להטיל עיצומים על מי שיפר את החלטותיה. לדוגמה, כדי להצליח לנהל משא ומתן מול המעסיק תוך יצירת חזית אחידה וחזקה, קובעים העובדים קנס כספי למי שינהל משא ומתן עצמאי מול המעסיק, או מי שיפר את החלטתם לשבות (בהמשך נדון בזכות השביתה). עוצמתו של האיגוד תלויה במידה רבה ביכולתו להטיל משמעת על חבריו. כוח זה אותו מפעיל האיגוד כלפי חבריו מעוגן היטב במקורות ההלכה, וההלכה מכירה בהחלטות האיגוד המטילות עיצומים על החברים בו[6]. מאידך, החלטות ההתאגדות אינן מחייבות עובדים שאינם חברים בו[7], אף כי הן עשויות להשליך עליהם.

הואיל וההתאגדות עומדת בכללי ההלכה והחוק, מותר לאדם להצטרף, להקים ולעמוד בראש איגוד עובדים ואין כל הצדקה לפיטוריו של עובד המחליט לעשות זאת[8]. כמו כן יש תוקף הלכתי לחוק האוסר פגיעה בתנאי ההעסקה של עובד שהצטרף לארגון עובדים,[9] ואף מטיל עיצומים על מעסיק שנהג כך.[10]

 

[1] תוספתא בבא מציעא יא, כד; רמב"ם מכירה, יד, י.

[2] סוכה נא ע"ב: "ומשם פרנסתו ופרנסת אנשי ביתו", ובדברי הפרשנים שם.

[3] בבא קמא קטז ע"ב; שלחן ערוך חו"מ רעב, טז; יח.

[4] בבא בתרא ט ע"א; ר"י מיגאש שם, ד"ה האי.

[5] שו"ת משפטי עוזיאל חו"מ ד, מב.

[6] בבא בתרא ט ע"א; רמב"ם מכירה יד, י-יא; שולחן ערוך חו"מ, רלא, כח. ועיינו בפירוש המיוחס לרבנו גרשום מאור הגולה (שם) הסבור כי הטלת סנקציות אסורה. יוער כי על פי הגמרא החלטות אלו חייבות לקבל את אישורו של "אדם חשוב" אולם למעשה כיום דרישה זו אינה ניתנת ליישום, ראו שו"ת אגרות משה חו"מ א, נט; שו"ת מנחת שלמה א, פז. לדעת האגרות משה הנ"ל במקום בו ההתאגדות אינה מבקשת לקבוע כללים השונים מן ההלכה, הרי שההתאגדות אינה שונה מכל שותפות אחרת המחייבת את השותפים בכללים אליהם התחייבו.

[7] שו"ת הרשב"א ה, ער; שו"ת דברי חיים חו"מ א, כד; ועיינו בשו"ת אגרות משה חו"מ א, נט, המסתפק בשאלה זו, ומכריע כי העובדים שאינם מאוגדים אינם כפופים להחלטות ההתאגדות, אך אינם רשאים לפעול באופן הפוגע בעובדים המאוגדים.

[8] ראו לעיל פרק יב, סעיף ד.

[9] סעיף 33(י) לחוק הסכמים קיבוציים תשי"ז-1957. יש להעיר כי החוק מגדיר גם הימנעות ממתן קידום לעובד כהרעה בתנאי העבודה לעניין זה. הגדרה זו אינה עולה בקנה אחד עם ההגדרה ההלכתית של הרעת תנאים, אולם למרות זאת לחוק זה יש תוקף של דינא דמלכותא, גם לעניין זה. המדינה רשאית לקבוע כי היא מעוניינת לעודד התאגדויות עובדים ולשם כך להטיל קנס על מעסיק הפועל בדרך כזו או אחרת לשם מניעת נסיונות התאגדות. גם אם יש להסתפק האם מדובר בצעד נכון מבחינה חברתית וכלכלית הדבר נתון לשיקול דעתה ונמצא בסמכותה.

[10] סעיף 33(יא) לחוק הנ"ל.