הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

יב.ז. תשלום שכרו של פועל שפוטר

הרב אורי סדן
לאחר הפיטורין המעסיק חייב לשלם לעובד את שכרו על העבודה אותה ביצע. בנוסף, כאשר פועל פוטר שלא כדין, חייב המעסיק לשלם לו שכר, אם כי שכר מופחת במקצת, עד סוף תקופת ההתקשרות. במקביל, ההלכה מטילה על העובד חובה להקטין את הנזק עד כמה שיוכל, ולמצוא עבודה חלופית בה יוכל להשתכר במקום העבודה ממנה פוטר.

לפיטורין קיימות מספר השלכות כספיות. ההשלכה הראשונה היא חובת המעסיק לשלם לעובד את שכרו על העבודה אותה ביצע עד לרגע הפיטורין, כולל תקופת ההודעה המוקדמת. חישוב השכר החלקי משתנה בין פועל ובין קבלן (אשר בעניינו נעסוק בסעיף הבא). פועל יקבל שכר לפי מספר השעות אותו עבד עד לרגע הפיטורין. אם שכרו של העובד אינו שעתי אלא חודשי יקבל העובד את החלק היחסי לתקופה בה עבד[1]. זאת, גם אם הפיטורין היו מוצדקים.

בנוסף, כאשר פועל פוטר שלא כדין, חייב המעסיק לשלם לו שכר עד סוף תקופת ההתקשרות[2]. שכר זה על עבודה שלא בוצעה הוא גם פיצוי בגין הנזק שנגרם לעובד במניעת יכולתו להשתכר במקום אחר[3]. בנוסף, הוא מבוסס על חובת המעסיק בהסכם אותו כרת עם העובד, חובה ממנה אינו יכול להתחמק גם אחרי שבחר לוותר על שירותיו של העובד, ולפטרו. למרות זאת ההלכה מטילה על העובד חובה להקטין את הנזק עד כמה שיוכל, ולמצוא עבודה חלופית בה יוכל להשתכר במקום העבודה ממנה פוטר, ובכך לחסוך את התשלום המיותר מבחינתו של המעסיק[4].

מבחינת גובה התשלום על העבודה שלא בוצעה, חז"ל לקחו בחשבון את מחיר היציאה לעבודה שנחסך מהעובד. העובד שפוטר קיבל זמן פנוי ונחסך ממנו המאמץ והוצאות נלוות הכרוכות ביציאתו לעבודה. ולפיכך קבעו כי העובד יקבל שכר חלקי הנקרא בהלכה בשם שכר "פועל בטל"[5] ונראה כי כיום יש להעריכו ב-75% מהשכר[6]. אין מדובר בהערכה מדויקת אלא בברירת מחדל. הסכום המדויק תלוי בקושי הפיזי של העבודה, יחסית לגובה השכר[7], במידת הפנאי שעומדת לעובד מחד[8], ובמידת התרומה אותה תורמת העבודה לכושרו הפיזי[9], המקצועי והמנטלי[10] של העובד מאידך. אמנם במידת האפשר נכון לנהוג לפנים משורת הדין, לא להיות קטנוני עם העובד אחרי שפוטר שלא כדין, ולשלם לו את שכרו במלואו[11].

 

[1] בבא מציעא עו ע"ב: "התחילו במלאכה - שמין להן מה שעשו"; שולחן ערוך חו"מ שלג, א.

[2] בבא מציעא עו ע"ב: "הלכו חמרים ולא מצאו תבואה... נותן להן שכרן משלם"; שולחן ערוך חו"מ שלג א.

[3] נזק זה אכן קיים, והוא מהווה נימוק מספיק כדי לחייב בפיצוי כספי בהיעדר חוזה מחייב בין הצדדים. ראו תוספות בבא מציעא עו ע"ב, ד"ה אין; שולחן ערוך חו"מ שלג, ב.

[4] רמב"ן בבא מציעא עו ע"ב; שולחן ערוך חו"מ שלג ב. חובה זו להקטין את הנזק שנגרם עקב הפרת חוזה מעוגנת גם בחוק בסעיף 14 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) תשל"א.

[5] בבא מציעא עו ע"ב "אינו דומה הבא טעון לבא ריקן, עושה מלאכה ליושב ובטל". וראו רש שם סח ע"א, ד"ה כפועל בטל, המגדיר זאת באופן הבא: "כמה אדם רוצה ליטול ולישב בטל".

[6] סכום זה מוערך על ידי הראשונים ב-50% מהשכר ראו שו"ת רש"י, רלט; ט"ז חו"מ שלג, ב; פסקי דין רבניים ו, עמ' 192. אולם כפי שנראה להלן סכום זה מושפע מאוד מגורמים שונים אשר השתנו רבות באלף השנים האחרונות. נראה כי הביטוח הלאומי וחברות הביטוח מעריכים סכום זה ב-75-70 אחוז מהשכר ולפיכך הם משלמים דמי אבטלה ואובדן כושר עבודה בשיעור זה.

[7] שו"ת הרשב"א א, תתקפז; פתחי חושן שכירות, י, הערה י.

[8] שו"ת הרמ"א, נ.

[9] בבא מציעא עז ע"א.

[10] רבנו יואל, הובא על ידי רא"ש בבא מציעא ו, ג.

[11] ירושלמי בבא מציעא ו, א; שו"ת שאילת שלום מהדורה קמא, עג.