הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

מינוי כונס נכסים ודחיית טענה לחוסר שימת לב להוראת הגשת התגובה / פד"ר 1159793-5

ב"ה

תיק 1159793/5

בבית הדין הרבני הגדול ירושלים

לפני כבוד הדיינים:

הרב שלמה שפירא

המערערת:      פלונית (ע"י ב"כ עו"ד אילן אלטר טל)

נגד

המשיב:           פלוני   (ע"י ב"כ עו"ד בצלאל הוכמן)

הנדון: מינוי כונס נכסים ודחיית טענה לחוסר שימת לב להוראת הגשת התגובה 

החלטה

ההחלטה הקודמת

בהחלטתי מי' באלול התש"ף (30.8.2020) נעתרתי לבקשת המערערת ולאחר שהמשיב ביכר שלא להגיב לבקשה בניגוד להוראת בית הדין כי יגיב עליה בתוך פרק זמן עשרים ואחד יום, שחלפו כבר, הוריתי כי מינויו של בא כוח המשיב ככונס נכסים על הנכס המשותף לצדדים מבוטל וכי מעתה ישמש בא כוח המערערת כונס נכסים יחיד.

קבעתי בהחלטה כי כונס הנכסים יגיש, בבוא העת, בקשה לאישור הסכם מכירת הנכס לצדדי ג' בהתאם לשומה עדכנית וכי לכשיימכר הנכס המשותף יהיה כונס הנכסים רשאי להגיש לבית הדין בקשות הן בכובעו זה והן בכובעו כבא כוח המערערת לעניין דרך חלוקת התמורה, לרבות לעניין סטייה מחלוקה שוויונית לטובת חלוקה שבגדרה ינוכו מחלקו של המשיב לטובת המערערת סכומים שלהם היא זכאית בגין הוצאות משפט שטרם שולמו, הוצאות המערערת בהליך הכינוס והמכירה, חלק המשיב בחובות משותפים הרובצים על הנכס וכדו'.

הבהרתי כי החלטה בבקשות כאלה תינתן כמובן לאחר שתינתן למשיב זכות התגובה, אולם אם יבחר המשיב גם אז להימנע מתגובה – כפי שנהג עתה – לא יוכל להלין אלא על עצמו.

עוד קבעתי כי בשלב זה, וכיוון שלכאורה די באמור כדי לממש את הוראות פסק הדין ודי יהיה בו גם אם נצטרך לשקול את השלכות אי שיתוף הפעולה, עד כה, מצד המשיב (בהיבטים של הוצאות משפט ובכל הביט רכושי אחר), אין אני מוצא לנכון לזמן את המשיב ולחייבו להתייצב בבית הדין לשם מתן הסברים, כבקשת המערערת.

עוד הבהרתי כי בבוא העת תישקל הטלת חיוב בהוצאות משפט לטובת אוצר המדינה שישקפו את הטרחת בית הדין לצורך יישומו של דין שכבר נפסק, תוך התעלמות מהוראות על הגשת תגובה ותוך שב"כ המשיב, לפי הנטען וכאמור ללא שיוכחש בתגובה כלשהי, אינו ממלא את התפקיד שהטיל עליו בית הדין במנותו אותו כונס נכסים.

 

התגובה המאוחרת והבקשה לביטול ההחלטה

לפניי עתה תגובתו המאוחרת של בא כוח המשיב ובקשתו לבטל את החלטתי האמורה. בא כוח המשיב מאשים את חברו באי־שיתוף פעולה בכינוס הנכסים ומבקש כי ימונה כונס נכסים אחר, אם אין חברו נכון לשיתוף פעולה עימו.

בא כוח המשיב מנמק את האיחור בהגשת תגובתו בחוסר שימת ליבו לאמור בהחלטה מאוחרת כי במניין הימים שקצבתי לתגובתו יבואו גם ימי פגרה.

החלטה

הטיעון האחרון דחוי הוא לא אך משום שמתפקידו ומאחריותו של בא כוח המשיב לשים לב לאמור בהחלטות, אף אם מאוחרות הן, אלא גם משום שההוראה בדבר הכללת ימי הפגרה במניין הימים באה כבר בהחלטה הראשונה שבה הוריתי על הגשת התגובה, וההחלטה המאוחרת שנתה את הדברים למען הסר ספק. ברי כי לא נוכל לבטל החלטה שניתנה בהעדר תגובה בשל טענה כי המשיב ובא כוחו שהתבקשו להגיש 'לא שמו לב' לשתי החלטות שהורו להם כך.

אם נקבל טענה כזו יהיו כל החלטות בית הדין הקוצבות מועדים כאילו נכתבו על הקרח.

לגופו של עניין הובהר בהחלטתי קודמת כאמור כי כונס הנכסים יידרש לאישור בית הדין טרם יימכר הנכס ויידרש אף להגיש שומה עדכנית. כן הובהר כאמור כי החלטות בבקשות אלה ובבקשות שנוגע לחלוקת תמורת הנכס יינתנו כמובן לאחר שתינתן למשיב זכות התגובה.

משכך, ובהתחשב גם באינטרס של המערערת במקסום התמורה לנכס – אינטרס שבא כוחה מן הסתם ישרת אותו יותר מכונס נכסים חיצוני – אין מקום לחשש ממינויו של בא כוח המערערת כונס נכסים, ובלבד שלכשיגיש בקשות כאמור ויינתנו לגביהן החלטות לתגובה ישימו המשיב ובא כוחו את ליבם להחלטות אלה ולמועדים שיינקבו בהן.

דרך המלך היא אומנם מינוי של באי כוח שני הצדדים גם יחד, אולם משניתנה החלטה אחרת בשל טענות המערערת ובהעדר תגובת המשיב – אין לו להלין אלא על עצמו, וכל עוד לא העלה טענה שיש בה ממש – אין בדבריו עילה לבטל את ההחלטה.

נוסיף ונאמר כי מינוי כונס נכסים כשלעצמו אינו צעד בלתי־הפיך וכשם שהמינוי הקודם שונה כך ייתכן כי אם יתברר בעתיד כי בא כוח המערערת אינו ממלא את תפקידו כראוי ייתכן שאכן ימונה כונס אחר.

יתרת תגובתו של בא כוח המשיב עוסקת בבקשותיה של המערערת שכבר נדחו בהחלטתי הקודמת וכאמור לעיל, לפיכך אין תגובה זו מעלה עילה כלשהי לשינוי האמור בעניינן של בקשות אלה בהחלטה.

חריג לזה, וגם זאת באופן חלקי בלבד, הוא האמור בשולי החלטתי הקודמת לעניין אפשרות החיוב בהוצאות משפט עתידיות. כאמור כתבתי כי חיוב זה יישקל בבוא העת תוך שתובא בחשבון הטרחת בית הדין "תוך התעלמות מהוראות על הגשת תגובה ותוך שבא כוח המשיב, לפי הנטען וכאמור ללא שיוכחש בתגובה כלשהי, אינו ממלא את התפקיד שהטיל עליו בית הדין במנותו אותו כונס נכסים". עיקרם של דברים עומד בעינו, היינו כי נשקול את הדברים בבוא העת. עם זאת עצם שקילת הדברים בעתיד משמעה גם כי ישקלו גם מעשים ותגובות שיבואו לשולחננו עד אז. בכלל זה תישקל גם תגובתו של המשיב, ועל כל פנים נוכל לומר כבר עתה כי מעתה ואילך כבר אין לומר שהנטען נגדו לא הוכחש. אין זאת אומרת כמובן כי ההכחשה מתקבלת, אך בה בעת גם הטענה המוכחשת אינה מתקבלת והדברים יישקלו כאמור בבוא העת.

סוף דבר

א.         החלטתי הקודמת בעינה עומדת וככל שפורט לעיל.

ב.         ההחלטה מותרת בפרסום בכפוף להשמטת פרטיהם המזהים של הצדדים.

 ניתן ביום י"ד באלול התש"ף (3.9.2020).

 

הרב שלמה שפירא

 

עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה