הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג חוות דעת לועדת שרים לחקיקה טוהר המידות צנעת הפרט תעודות רשמיות של גוים כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית

התיאוריה הפוליטית של המהר"ם מרוטנברג

ד"ר יצחק יוסף ליפשיץ
התמונה המצטיירת מניתוח תפיסתו הפוליטית של המהר"ם עד כה היא של תפיסה כפולה. הקהילה היא שותפות על פי הגדרתה המשפטית הבסיסית בעוד שהגדרתה כקהל קדוש, כהתאגדות קדושה מגדירה רבות מן הפעילויות של הקהילה הלכה למעשה. עבודה זו מבוססת על עבודה לקבלת תואר ד"ר.

מתוך הסיכום

התמונה המצטיירת מניתוח תפיסתו הפוליטית של המהר"ם עד כה היא של תפיסה כפולה. הקהילה היא שותפות על פי הגדרתה המשפטית הבסיסית בעוד שהגדרתה כקהל קדוש, כהתאגדות קדושה מגדירה רבות מן הפעילויות של הקהילה הלכה למעשה. השותפות מהווה תפיסה חוקית שכיחה, הנובעת מזכויות הקניין של הפרטים, בעוד שהקהל הקדוש מהווה תפיסה שאינה מתחום המשפט, אלא מן התיאולוגיה. על פי תפיסת המהר"ם גובר פעמים רבות העניין הקהילתי על העניין הפרטי, ובמלים אחרות, הערך התיאולוגי גובר על זכויות הפרט, כאשר ההשקפה התיאולוגית מגדירה את סולם הערכים המשפטי-פוליטי במדרג. המהר"ם חוזר שוב ושוב על הטענה שאילו מעוניינים בקיום הקהילה ובהשרדותה, ניהול כל ענייני הקהילה אך ורק בהתבסס על תפיסה חוקית, על הגדרתה כשותפות הוא בלתי אפשרי. בלתי ניתן לנהל קהילה בהכרעות פה אחד, בלתי ניתן להתחשב בזכויות הפרטים במלואם, בלתי ניתן לאפשר הפרטה של הענשה. כל אלה הם ביטוייה של תפיסה שותפית שהיא המגדירה את הקהילה על פי חוק, ולדעת המהר"ם בקהילה מתרחש דבר מה נוסף שאינו מאפשר לכבד חוק זה במלואו. הדבר הנוסף הוא מעמדה התיאולוגי של הקהילה כאגודה אחת. הטיעון ההלכתי שאפשר לו, למהר"ם להעמיד את עניין הקהילה מעל עניין הפרטים הוא השקפת עולמו התיאולוגית על פי העיקרון התלמודי המתגלם בצירוף: "מגדר מלתא". על פי עיקרון זה,רשאי הפוסק להעמיד מצוות במדרג, ולהציב את העיקרון המקדם את העניין האלהי בראש הסולם.

המהר"ם לא קבע מסמרות בקביעותיו. הוא הטיף למאמץ בלתי פוסק לנהל את הקהילה באמצעים חוקיים. לנסות להגיע להכרעות פה אחד, לשמר את זכות הפרטים ולאפשר את חירותם עד כמה שניתן. הוא אינו מסתפק בהגדרה העקרונית, למרות שהיא מעניקה פתרון טוב לבעיה המשפטית, והיא הולמת טוב יותר, לכאורה, את הזירה הפוליטית. דינמיקה זו של פרט וציבור, שותפות וקהילה, חוק ועיקרון היא המאפיינת את תפיסת המהר"ם.